Trečiasis mano blog’o įrašas atsirado mano galvoje, o dabar ir čia po paskutinio dalyvavimo hakatone Votecraft Hakaton, kurį organizavo Europos Komisijos atstovybė Lietuvoje bei Europos Parlamento biuras Lietuvoje.

Taigi kas yra hakatonas (angl. hackathon)? Žodis yra dviejų angliškų žodžių „hack“ ir „marathon“ hibridas. „Hack“ naudojamas žaismingumo, įtraukimo, programavimo tyrinėjimo reikšme (neturi sąsajų su kompiuteriniais nusikaltimais). Tai toks renginys, kurio metu susirenka programuotojai, grafikos dizaineriai, grafinių sąsajų dizaineriai, projektų vadovai tam, kad dirbdami kartu sukurtų kažkokį projektą, susijusį su IT. Kai kurie hakatonai trunka dieną, porą dienų, o kai kurie visą savaitę. (pagal Lithuanian ICT Cluster informaciją)
Lietuvoje hakatono formatas populiarėja. Jei organizuojamas hakatonas-konkursas, dažniausiai jį vainikuoja galutinis sukurto prototipo ar idėjos pitch’as (įtaigus pristatymas, 1-3 minučių), po kurio komisija nusprendžia kuri komanda nusipelnė geriausios idėjos titulo.

Visualmind.lt jau yra dalyvavusi keliuose hakatonuose, o mūsų vaidmuo buvo būtent įamžinti tuos pitch’us. Įsivaizduokite situaciją – kad prisistato net 10 komandų, prisistatymai trumpi – 2-3 minutės. O po tokio pristatymų marotono komisijos nariai turi nuspręsti, kuri komanda buvo geriausia. Mintys, išsakytos idėjos gali tapti panašios (juk hakatonai dažniausiai turi bendrą temą ir tikslą). Čia ir padeda grafinis fiksavimas.
Grafinio fasilitatoriaus dėka, kiekvienas pitch’as realiu laiku virsta nedideliu paveikslėliu, kuris primena esminius idėjos bruožus. O komisijos pasitarimo metu gali padėti prisiminti, diskutuoti ar net balsuoti paprasčiau.

Štai kaip tai įvyko sekmadienį, Votecraft Hakatone. Tikslas buvo išrinkti idėją, kuri geriausiai paskatintų jaunus žmones eiti balsuoti. Po dviejų dienų maratono, net 12 komandų pateikė savo siūlymus. Kiekvienam pristatymui buvo skirtos 3 minutės pristatymams ir 3 minutės klausimams. O aš juos visus sudėliojau į du didelius lapus, matant auditorijai, komisijai ir pranešėjams.


Vėliau komisija išėjo į pasitarimų kambarį ir vyko balsavimas už idėjas. Ką pastebėjau – tai kad būtent šie piešiniai tapo pagrindiniu atskaitos tašku. Jie buvo vizualūs:
- buvo paprasta akimirksniu prisiminti apie ką buvo kalbėjusi komanda ir kokia jos idėja,
- viskas matėsi vienoje vietoje, tad buvo lengva palyginti ir diskutuoti,
- naudojant lipnius lapelius komisijos nariai galėjo balsuoti, perlipinti balsus, atsižymėti nugalėtojus.


Renginio koordinatorė Monika Juodpusienė po renginio komentavo:
„Tai buvo pirmasis hakatonas kurį organizavome, todėl labai daug dėmesio skyrėme domėdamiesi kitų panašaus formato renginio organizatorių patirtimi. Klausėme, kas svarbiausia dalyviams, kiek reikia skirti laiko mentoriams, kaip sudėlioti programą ir kaip tinkamai parinkti komisiją. Tačiau visai pamiršome pagalvoti, kaip palengvinti komisijos darbą. Turėjome net 12 komandų. Priminti visų komandų idėjas net ir pačias geriausias labai sunku. Labai džiaugiuosi, kad paskutinę akimirką prisiminėm VisualMind.lt. Visi pristatymai buvo nuostabiai ir labai aiškiai iliustruoti todėl komisijai buvo ne tik lengva prisiminti kiekvienos komandos idėjas, bet kartu ir balsuoti ant piešinio. Tiesiog visiems komisijos nariams išdalinome lipukus ir prašėm užklijuoti prie labiausiai patikusių projektų. Po balsavimo visa komisija labai džiaugėsi, kad turėjome iliustraciją ir jiems buvo daug lengviau priimti sprendimą, nes nebereikėjo skirti dėmesio visiems pristatymams prisiminti.”
Idėjos toje erdvėje nebesklandė ore ar nebuvo užkoduotos asmeniniuose užrašuose. Jos buvo MATOMOS.
Dabar atsimenu ir kitą hakatoną (Telia Internet of Things hakatonas) kuriame mano funkcija buvo lygiai tokia pati. Tada man ypatingai įsiminė komisijos rezultatų skelbimo procedūra. Kai komisijos pirmininkas prieš paskelbdamas rezultatus nusprendė apibendrinti visų komandų rezultatus. Vėlgi didelis komandų skaičius. Ir kiekvieną idėją jis apibendrino žiūrėdamas į nupieštus piešinius, taip akimirksniu atsimindamas komandų ypatybes.


Aš matau ir daugiau galimybių kur panaudoti grafinį fasiltavimo tokio tipo renginiuose. Pavyzdžiui pačioje pradžioje susiformavus komandoms ir joms gryninant idėją – padėti tą idėją nusipiešti kartu su mentoriais. Vizualiu būdu lengviau suprasti ir suvienodinti idėjos tikslus ir pamatyti viską apimantį paveikslą.
Taigi, grafinis fasilitatorius hakatone – prabanga ar būtinybė?
Linkėjimai
Agnė, Visualmind.lt